“IN GJERMANIE!” (In Germania!)

Sul palco verità, panzane e imbrogli nell’emigrazione friulana

Commercianti di donne, bambini e uomini: ogni giorno si trovano notizie sui giornali in argomento, quando trattano di immigrazione dalla Libia, o da più lontano, nel nostro paese oggi.
Ma anche nel 1880, quando ad emigrare erano i friulani, non mancava chi voleva trarre guadagni dalla miseria. E con coraggio, in un testo teatrale ispirato alla realtà più che alla finzione, Giuseppe E. Lazzarini, avvocato e scrittore udinese, porta sul palco nel 1880 una vicenda di denuncia del malcostume fra gli organizzatori di gruppi di giovani da spedire in Germania a lavorare.
Lazzarini ha scritto numerosi copioni, sia in italiano che in friulano. E non ha timore a svelare gli inganni adoperati dai sensali per abbagliare i giovani e spingerli incontro al sogno del lavoro in terra straniera. Facendo risaltare nel contempo l’operosità e la forza morale delle donne che rimangono a casa. Un’operazione di critica sociale.
Il Teatri Stabil Furlan assieme al Giovanni da Udine presenta la lettura scenica del testo “In Gjermanie!” nella rassegna “Trame Ricucite” il 10 novembre alle 20.45.

Sul palc veretât, sflocjis e imbrois te emigrazion furlane

Comerçants di feminis, fruts e oms: ogni dì si cjiatin gnovis sui gjiornâi in argoment, cuant che si fevele de inmigrazion de Libie, o di plui lontan, tal nestri paîs a dì di vuê.
Ma ancje tal 1800, cuant che a migrâ a erin i furlans, no mancjavin chei che a volevin vuadagnâ su la miserie. E cun coragjio, tun test teatrâl ispirât ae realtât plui che no ae finzion, Giuseppe E. Lazzarini, avocat e scritȏr udinês, al puarte sul palc tal 1880 une vicende di denuncie dal malcostum fra i organizadȏrs di trops di zovins di mandâ a vore tes Gjiermaniis.
Lazzarini al à scrit une vore di copions, sedi par talian che par furlan. E nol à pȏre di disvelâ i ingjans doprâts dai sensârs par inceâ i zovins e sburtaiu incuintri al sium dal lavȏr in tiere foreste. Fasint risaltâ tal stes timp la operositât e la fuarce morâl des feminis, che a restin a cjiase. Une operazion di critiche sociâl.
Il Teatri Stabil Furlan insieme cul Giovanni da Udine al presente la leture seniche dal test “In Gjermanie” te rassegne “Tramis Pontadis” ai 10 di novembar 2021, aes 20.45.