“TRA PARENTI” Un gioiello di copione in lettura scenica

Chi ha detto che per scrivere di teatro è necessario essere istruiti, dotti e sofisticati? Perché questo non è il caso di Luis Merlo, che per mestiere era un semplice pettinatore di teste e parrucche al Teatro Sociale di Gorizia. Ma è sveglio e scaltro Luis, capace di curiosare fra le quinte e dietro il sipario, di frugare nei camerini, di ascoltare prove e battute e coup de théȃtre. Se sei veloce e giudizioso ed hai il teatro nel sangue, allora impari di corsa, rubi ogni segreto, metti a punto le tue capacità.
Luis Merlo è di fatto un autore di teatro ma non soltanto, dal momento che ha anche pubblicato un libretto meraviglioso che s’intitola: L’emancipazione della bicicletta. Ma soprattutto ha lasciato al teatro friulano un gioiello di copione che s’intitola: Tra parenti (Tra parinçh, nella grafia di Merlo).
Dietro le sembianze di una semplice commedia à la page, Merlo stende la trama sfumata ma senza pietà di una vicenda piena di riferimenti a politica, socialità e irredentismo. Oggi il suo impegno politico potrà sembrare timido e inoffensivo, ma non dobbiamo dimenticare che appena scritta, nel 1890, la sua commedia sarà censurata dalla polizia austriaca, essendo Gorizia ancora sotto gli Asburgo. Dovrà attendere due anni, Merlo, per vedere la commedia pubblicata e infine messa in scena al Teatro Minerva di Udine. Dove il suo testo darà la sveglia alla borghesia udinese piuttosto sonnacchiosa. Insomma la vicenda rappresentata produrrà la reazione come a una stoccata contro la neutralità di una città troppo rassegnata e poco propensa a prendere l’iniziativa.
Rimettere su un palco oggi quel testo, sia pure in forma di lettura animata, come farà il Teatri Stabil Furlan assieme al Teatro Giovanni da Udine il 5 novembre alle 20.45, significa far rivivere l’anima di un teatro che ha la funzione di smuovere anima e cuore.

“TRA PARINCJ”, un bobon di copion in leture seniche

Cui aial dit che par scrivi di teatri bisugne jessi studiât, inscuelât e sofisticât? Parcè che chel chi a nol è il câs di Luis Merlo, par mistîr un sempliç petenadôr di cjavei e piruchis li dal Teatri Sociȃl di Gurize. Ma al è dret e scaltri Luis, bon di curiosâ tra lis cuintis  e daûr dal velari, di sbisiâ tai camarins, di scoltâ provis e batudis e coup de théâtre. Se tu sês svelt e plen di judizi e se tu lu sintis intal sanc il teatri, alore tu imparis di corse, tu robis vie ogni segret, tu metis a pont lis tôs cualitâts.
Luis Merlo al è di fat un autôr di teatri ma no dome, stant che al à ancje publicât un librut maraveôs che si intitule L’emancipazione della bicicletta. Ma soredut al à lassat al teatri furlan un bombon di copion che si intitule Tra Parinçh.
Daûr lis fatecis di une inocente comedie à la page, Merlo al petene la trame sfumade ma cence pietât di une vicende plene di riferiments di politiche, di socialitât e di iredentisim. Al dì di vuê il so impegn politic a nus pararà timit e inofensîf, ma no vin di dismenteâ che a pene scrite, intal 1890, la sô comedie a sarà censurade de polizie austriache, jessint Gurize ancjemò sot dai Asburgo.  Al varà di spietâ doi agns Merlo par viodi la sȏ comedie publicade e daspò metude in sene al Teatri Minerva di Udin. Ca il so test al darà une biele sveade a la borghesie udinês un tic indurmidide. Ven a stâi che la vicende rapresentade e varà come reazion une spontade cuintri la neutralitât di une citât masse rassegnade e pȏc propense a cjapȃ la iniziative.
Tornâ a metile su un palc vuê, ancje se in forme di leture animade, come che al fasarà il Teatri Stabil Furlan insieme cul Teatro Giovanni da Udine ai 5 di novembar a lis 20.45, al vûl dî fâ rivivi la anime di un teatri che al à il compit di stiçȃ anime e cûr.